Jak radzić sobie ze stresem w pracy
Lepiej zapobiegać, niż leczyć – to zdanie jest najlepszym wytłumaczeniem poszukiwania technik radzenia sobie ze stresem w codziennym życiu. Przewlekły stres ma negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, jest też jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Jak radzić sobie ze stresem w pracy? W końcu to w niej spędzamy przeciętnie aż 40 godzin tygodniowo przez kilkadziesiąt lat aktywności zawodowej.
Poznaj wszystkie źródła swojego stresu
W miejscu pracy zazwyczaj nie brakuje czynników stresogennych. Jednym z nich może być sposób urządzenia biura typu open space. Nieustanny hałas, brak odosobnienia, a nawet wysłuchiwanie głośnych rozmów czy sprzeczek współpracowników może powodować negatywne emocje. Zastanów się, jak sobie z nimi poradzić. Zapytaj swojego bezpośredniego przełożonego, czy możesz zmienić biurko z tego pośrodku otwartej przestrzeni na to w rogu. Rozwiązaniem może być też założenie słuchawek, z których będzie płynąć np. relaksująca muzyka klasyczna lub śpiew ptaków.
Jeśli masz inne trudności, np. z wystąpieniami publicznymi, nie rezygnuj z pracy, ale o swoich obawach porozmawiaj z przełożonym. Być może w najbliższym czasie nie czekają Cię spotkania z klientami czy zespołem, a szef zaproponuje proste rozwiązanie – szkolenie z prowadzenia prezentacji.
Zadbaj o siebie – to najlepsza metoda radzenia sobie ze stresem
Podstawą walki ze stresem jest odpowiedni wypoczynek i zdrowy tryb życia. Nocny wypoczynek pozwala lepiej radzić sobie ze stresem w pracy. Sen powinien trwać od 7 do 8 godzin. Najlepiej kładź się codziennie o podobnej godzinie, koniecznie w przewietrzonej sypialni.
Pomyśl również o zdrowej diecie i aktywności fizycznej, dzięki którym poczujesz więcej siły, a Twój organizm (w tym układ nerwowy odpowiedzialny za redukcję stresu) będzie lepiej funkcjonował. Codzienne menu oprzyj na owocach, warzywach i produktach pełnoziarnistych. Pij dużo wody i nie więcej niż dwie filiżanki kawy dziennie. Unikaj napojów energetycznych i alkoholu. Nie zapominaj o zjedzeniu śniadania jeszcze przed wyjściem z domu (maksymalnie godzinę po przebudzeniu) i zabraniu zdrowych przekąsek do pracy, np. bakalii zamiast krakersów.
Co do aktywności, to nawet tak mało obciążająca jak joga, która dodatkowo Cię zrelaksuje, jest lepsza niż żadna. Najbardziej wskazana jest jednak przynajmniej półgodzinna aktywność, podnosząca liczbę uderzeń serca co najmniej do 120 na minutę. Uprawiaj ją kilka razy w tygodniu.
Na koniec pamiętaj – włącz pozytywne myślenie! Przez pozytywne myślenie nie rozumiemy jednak założenia różowych okularów, ale stosowanie racjonalnych technik, które pozwolą Ci inaczej patrzeć na otaczającą Cię biurową rzeczywistość. Unikaj słów, które są nacechowane negatywnie. Nie mów np. że musisz, ale że chcesz iść do pracy. Przelewaj swoje negatywne emocje na papier. Nie przejmuj się kwestiami, na które nie masz wpływu, np. spóźnionym kurierem z ważnymi dokumentami.